Fortsätt till huvudinnehåll

Programförklaring (eller vad det nu ska heta)

Välkomna hit!

Längst ned, om ni inte redan har tryckt på ”LÄS MER” finns det teknisk information om varför vissa saker ser ut som de gör, länkar till andra ställen där ni kan hålla koll på mig och så vidare.

Den tionde februari 2011 skrev jag mitt första inlägg i min gamla blogg. Den har stannat upp flera gånger av olika skäl och nu har jag flyttat hit av tekniska orsaker, bland annat går det väldigt mycket lättare att hantera Youtube-videor här.

Samtidigt har jag varit flitig skribent via mitt twitterkonto och i början på varje månad har jag släppt en lista på vad jag har lyssnat på månaden innan via min Youtubekanal. Det mesta jag har lyssnat på kan ni läsa om här snart efteråt.

Mina kunskaper om och känslor för genren är baserade på ett närmare fyrtioårigt lyssnande på genren. Skivor, både stora och svarta och mindre silverfärgade, diverse strömmingstjänster och på senare år alltmer radio har det blivit. Webradio, amerikansk.

Jag är inte mycket till kalenderbitare, håller dåligt reda på datum, statistik och vem är vem. Men ett datum som är viktigt för mig glömmer jag aldrig, 1 augusti 1927 då Carter Family spelade in ” Bury Me Under The Weeping Willow”. Det var då musiken jag älskar började.

För mig är det viktigt att tala om vad jag gillar och känner starkt för. Jag har sällan, snudd på aldrig skrivit om något negativt i min blogg. Så står det att jag gillar något här så gör jag det.

Musik är i regel bäst live och det blir en del konsertbesök på året, även annan musik än country. Den överlåter jag dock till andra att skriva om, som kan det bättre.

Länkar till mig

Den gamla bloggen, som får vara kvar: https://omcountry.wordpress.com/

Min Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/Grastorp/playlists

Mitt twitterkonto: https://twitter.com/jonasomcountry

Mitt instagramkonto: @jonasomcountry

Mitt threadskonto: @jonasomcountry

Mitt Post-konto: https://post.news/@jonasomcountry

Mitt Mastodonkonto: https://mastodon.social/@jonasomcountry

Webradio

Stationer som är "riktiga" stationer som inte bara sänder via webben.
WSM Radio
Själva urkällan till countrymusik på etern. Flera bra kanaler, jag lyssnat mest på originalet. Blandar trendigt och traditionellt och på vardagsförmiddagar är det mycket bluegrass. Riktiga människor väljer musiken och ibland blir det pratigt.
KOKE FM
Betecknas som alternativ, men innehåller också mycket trendigt och traditionellt. Men det ska komma från Texas.
Ya'll 106,7
Mycket bra station för oss som gillar 90-talscountry. Väldigt lite prat, och ibland kanske lite korta spellistor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bury Me Under The Weeping Willow (Bristol Sessions 1st August 1927)

1 augusti i Bristol, det var där det började. Kommentarer är överflödiga.

Blackbird Sing: Live 2022 @ 502

' Visst går det att blanda country och punk. Det gick redan på åttiotalet.

Tears Must Fall

Love On Drugs går att lita på. Välgjord Americana, från Sverige!