Fortsätt till huvudinnehåll

Gabby Barrett ”Chapter & Verse”

 

Jag hade kunnat skriva ”Gabby Barrett har släppt ny skiva. Den är bra.” Det hade varit sant och en dålig recension.

Men jag har haft koll på henne och låtarna på den här skivan sen i somras och bland annat skrivit följande: ”Jag dissar inte popcountry som en princip. Det som Gabby Barrett gör här är faktiskt riktigt bra och mycket country.”, ” Country eller inte, Gabby Barretts musik kommer från hennes hjärta.”, ” Ytterligare en låt från denna fina skiva. Funkar både som country och pop.”.

Med andra ord har jag gillat helheten från början, men varit osäker på vilken etikett jag ska sätta på henne, men slutligen blev det country, om än med potential att gå hem hos en bred lyssnarskara. Lyriken, berättandet, känns som country i hjärtat men ibland svävar musiken i väg.

En bra skiva för oss som fastnade för country i slutet av åttiotalet och som accepterar att det är en genre stadd i ständig utveckling. Att något nytt tillkommer behöver inte betyda att det gamla försvinner.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bury Me Under The Weeping Willow (Bristol Sessions 1st August 1927)

1 augusti i Bristol, det var där det började. Kommentarer är överflödiga.

Blackbird Sing: Live 2022 @ 502

' Visst går det att blanda country och punk. Det gick redan på åttiotalet.

Tears Must Fall

Love On Drugs går att lita på. Välgjord Americana, från Sverige!